עדכונים מהבלוג

הכניסו את כתובת המייל לקבלת עידכונים מהבלוג:
Loading
מאי 6, 2012

לפני מספר שנים גרנו קיץ אחד בחווה בהרי הרוקי, בקולורדו. אחד התפקידים שלי היה לטפל במערכת ההשקיה.
בלי צינורות וממטרות, המשק עבד בשיטת ההצפה. מערכת מורכבת של תעלות חפורות רישתה את המטעים הרבים, עוברת בין הנקטרינות למשמשים, בין הדובדבנים לאפרסקים ומגיעה לכל שורת תפוחים. בעיקר תפוחים. המון עצי תפוחים יש שם, וכל עץ צריך מים.
תעלות רחבות יצאו מנהר הגניסון שהקיף את החווה והפכו צרות ככל שהתפצלו לכל עבר. כיוון והטיית המים לעצים הנכונים – זה היה התפקיד שלי. הסתובבתי ימים שלמים עם את חפירה ומצב רוח מרומם, חופר מחדש תעלות שהתקלקלו, מנתב נימי-חפירים זעירים לעץ של קיבל מים, יורד עד לקצה המטע רק כדי לגלות שהמים נתקעים בדרך. עבודה קשה ומאתגרת, אך גם מספקת מאוד.

אני זוכר שחשבתי לעצמי בסוף הקיץ – וואו, אם רק היה אפשר לעשות את זה בארץ. אבל בארץ אין מספיק מים לעשות את זה. נכון?
היום אני מבין שגם כאן, עם מעט המים שיש בארץ באופן טבעי, שימשה שיטת ההצפה על התפר שבין חקלאות שלחין לבין חקלאות בעל. כלומר – הטיית מים זורמים או גידול ליד מים, ולא השקיה אינטנסיבית במי מאגרים.

נזכרתי בעניין הזה לפני כמה ימים, כששמעתי על ניסיון מדהים שיואב עשה ב יתיר, בחווה אקולוגית שמתמחה בגידול צמחי מרפא, אך משתמשת בשמן משומש למחזור דלקים וגם מגדלת חלק גדול מתצרוכת הירקות שלה.
השנה החליט יואב, אחד מאנשי החווה שחולם להיות חקלאי אורגני ומתעניין בחקלאות עתיקה, לנסות לגדל שום באמצעות ידע משיטות גידול מדבריות עתיקות של הנבטים. הוא נעזר בספרו ומחקרו רב השנים של פרופ' מיכאל אבן ארי "הנגב-מלחמת קיום במדבר".

השום גודל ברובו על השקיית מי נגר, בעזרת מערכת סכרים והשקיה בעזרת כוח כבידה מבורות מים עתיקים בשטח החווה. השום גודל בצורה אורגנית והקרקע זובלה בקומפוסט מייצור עצמי, מהדיר של החווה .

ההצלחה של השום הייתה כה גדולה עד שעכשו מחפשים ביתיר מה לעשות עם השום. עד סוף השבוע שעבר הם אספו את השום וכרגע מתחיל תהליך ייבוש.

המהירים (ימים קרובים) יכולים לרכוש שום ירוק במחיר של 18 ש"ח לק"ג
ובעוד כחודש אפשר יהיה לרכוש שום יבש.
טלי ואני נקנה מהם שום בצמות. גבעולי השום היבשים הנקלעים לצמות יכולים להחזיק תלויים בבית כמעט עד העונה הבאה. כך יקשט את ביתנו שום מקומי איכותי כל השנה. המחיר הוא 45 ש"ח לצמה.

 אנשי יתיר מוכנים לעזור לשום להגיע לכל מקום בארץ, התקשרו אליהם – הם ישמחו להביא לכם שום…

יואב 0543055005 נועם 0547919565
ecoren2003@gmail.com
http://yatirfarm.blogspot.com/

6 תגובות על “שום בהצפה”

  1. reviteva הגיב:

    אורי שלום וברכות.
    אנחנו צרכנים גדולים של שום ואני מאוד אוהבת לבשל עם שום ירוק.
    אנחנו גם מקפידים לצרוך ירקות ופירות אורגניים מגידול מקומי.
    אני חייבת לשאול שאלה שמטרידה אותי.
    למה השום של יתיר, שגדל על מי נגר ומזובל בזבל אורגני מהחווה – עולה 18 ש"ח לקילו? ואילו השום, שאין לי מושג מאיפה הוא מגיע, בירקנייה ליד הבית – עולה 4 ש"ח לקילו?
    אני רגילה לפער המחירים בדרך כלל, אבל הפער הזה כבר ממש גדול.
    והמים? מהשמים
    והזבל? תוצרת עצמית????
    תודה

    • במילה אחת: סין.
      ובתור מגדל זעיר שעומד להיכנע לכוחות השוק, יכול להיות שתמצאי יותר ויותר ירקות' זולים', אבל פחות ופחות חקלאים מקומיים. ועל ההשלכות הנרחבות של זה, אני מניח שאורי יוכל לספר לך…

  2. אירית שבח הגיב:

    שמחה מאד על ההצלחה בגידולים.
    לצערי רכשנו כמות אדירה של שום – אמנם לא אורגני- אבל כמובן גידול מקומי ישר מהשדה.
    אני כמובן אשתף את חברי בפייסבוק באוצר של יתיר.

  3. אפרת הגיב:

    השום הסיני עושה ריח איום מהפה. הריח של השום הישראלי חולף אחרי שעתיים. השום הישראלי הטרי טעים מאוד, פריך, וגם ככה זה לא כזה יקר לקנות צמת שום שתספיק לשנה הבאה. גם אני כבר רכשתי את השום הישראלי הסגל והיפהפה (אני מאוהבת בשום הזה!) ממחנה יהודה.

  4. מיכל הגיב:

    מחכים למתכוני שום בריאים
    להקלה על התקררויות ובכלל

    תודה
    "-)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *